Uneori găsim că informația e redundantă (Ah, iar despre comunicare?), dar de cele mai multe ori și probabil cei mai mulți dintre noi suntem interesați să găsim calea potrivită către ceilalți.

Comunicarea este un element esențial în fiecare segment al vieții noastre. Este dificil să ne gândim la un mod în care aceasta să nu afecteze o organizație, de exemplu. De la discuțiile de zi cu zi cu colegii, până la relația cu clienții, comunicarea eficientă este o necesitate pentru succesul oricărei afaceri.

Mai vechi și mai noi idei pentru o comunicare bună

În forma sa cea mai simplă, comunicarea este definită ca schimbul de informații dintre oameni, cu tot ce presupune acest schimb: cuvinte, intonație, timbru vocal, privire, expresii faciale, limbaj corporal. Toate acestea trimit un mesaj.

Pentru că vorbim despre comunicarea la locul de muncă, mesajele se pot referi la transmiterea obiectivelor companiei, consolidarea valorilor, împărtășirea cunoștințelor la nivelul echipei, gestionarea conflictelor, păreri, opinii, soluții.

Indiferent dacă abilitățile de comunicare sunt sau nu punctul vostru forte, există întotdeauna loc pentru mai bine, mai frumos, mai eficient:

Caută modele

Există un tip de comunicare a cuiva care îți place în mod deosebit? Fie în interiorul organizației, fie în afara acesteia? Conectează-te cu acești oameni. Cere-le sugestii pentru îmbunătățirea abilităților de comunicare.

Notează strategiile și resursele pe care le-au folosit și împletește-le în propriile tale eforturi. Urmărește Tedx-uri, tutoriale, filme, articole.

Există multe cursuri și programe de formare adresate celor care doresc să-și dezvolte abilitățile de comunicare. Pe termen lung sau mai scurt, disponibile sub formă de ateliere, seminare sau cursuri. Față în față sau online. Individual sau în grup. Ai de unde alege.

Cere feedback

Cere unor colegi de încredere sau chiar managerului tău să îți evalueze abilitățile de comunicare. Începe prin a le cere să noteze, pe o scară de la 1 la 10, comunicarea ta scrisă și vorbită, separat. Apoi pune aceste 3 întrebări:

Ce lucruri ar trebui să continui să fac în comunicarea mea?

Ce lucru ar trebui să încep să fac pentru a comunica mai bine cu tine?
Ce lucru ar trebui să nu mai fac în comunicările mele cu tine?
Ce abilitate ar trebui să lucrez pentru a îmbunătăți modul în care comunic în această organizație?

Nu te împiedica în greșeli

Trimiți un e-mail și nu ești mulțumit de formulările folosite. Simți că nu ai făcut față prea bine unui apel telefonic. Nu poți controla roșeața obrajilor în timpul unei prezentări. Asta e, se întâmplă și celor mai experimentați, nu renunța la exercițiu.

Îmbunătățirea abilităților de comunicare necesită practică, iar greșelile sunt o parte importantă a învățării și a autoperfecționării în orice activitate umană.
Fă pași mici și recompensează-te chiar și pentru îmbunătățiri sau câștiguri la fel de mici.

Momentul potrivit

Ai fost vreodată într-o întâlnire în care șeful i-a încurajat pe toți să se deschidă? Să spună ce au pe suflet? Minunat, numai că rareori merge conform planului. Asta pentru că momentul în care alegi să vorbești este adesea la fel de important sau poate chiar mai important decât ceea ce spui.

A alege când să spui și când să nu spui, nu înseamnă a fi perfid. Înseamnă să poți „prinde” momentele în care ceea ce ai de spus va fi primit așa cum îți dorești. Înseamnă să ai capacitatea de a folosi acordul fin între comunicarea verbală și cea nonverbală.

Să presupunem că ceea ce ai de spus este potențial jenant pentru cineva din grup. Ar putea fi mai bine să ridici asta în privat mai târziu decât să vorbești în fața tuturor? Să ții seamă de sentimentele celorlalți poate contribui mult la îmbunătățirea relațiilor la locul de muncă.

Sau pur și simplu poți recunoaște că ești prea stresat sau supărat pentru a comunica eficient. Acordă-ți timp ca să-ți aduni gândurile și calculează impactul a ceea ce ai de spus. Te-ar putea ajuta să eviți niște regrete târzii.

Formularea potrivită

Poți spune orice, oricui. Important e cum o faci fără să pervertești mesajul și fără să rănești.

Evitarea subiectelor sensibile are un cost. Inițial, ar putea fi o ușurare să eviți orice subiect care sapă mai adânc. Îți pui și o mulțime de întrebări:  Merită abordat subiectul? Cum îl va afecta pe celălalt? Cum îl aduc în discuție fără a răni sentimentele celuilalt?

Probabil că ne-am aflat mai toți în situația în care să inițiem conversații pe care am fi preferat să le evităm. Pur și simplu pentru că nu vrem să ne confruntăm cu disconfortul care urmează.

Cu toate acestea, cercetările au arătat că discutarea unor subiecte delicate poate îmbunătăți munca în echipă, productivitatea și luarea deciziilor la locul de muncă. Poate consolida relațiile. Așadar, poate că merită disconfortul inițial de a începe conversații incomode.

Un lucru de făcut înainte de a-ți spune părerea este să petreci câteva minute în auto-reflecție. Întreabă-te care sunt motivele tale. Dacă ești bine intenționat și informațiile sunt absolut necesare, atunci este bine să continui. Dar dacă alți factori, cum ar fi invidia, competiția neloială se amestecă  în dorința ta de a spune ceva, mai gândește-te.

Nu îți fie teamă să vorbești

Nu e nevoie să ai cea mai puternică voce, să fii cel mai tare orator sau cel mai creativ. E suficient să simți că ai o părere sau că vrei să pui întrebări. Ridică mâna. Spune-le celorlalți cum crezi că organizația ar putea crește retenția clienților, de exemplu.

Când ai de comunicat într-o altă limbă decât limba ta maternă și simți că nu stăpânești foarte bine limbajul de specialitate, nu-i o problemă. Cere ajutor, întreabă. Firescul lui Nu sunt sigur care e forma corectă e mult mai apreciat decât improvizațiile stângace.

Ce este comunicarea de succes în organizație?

O comunicare de succes este aceea în urma căreia toate părțile înțeleg informația în același fel. Nu înseamnă că toate părțile sunt de acord cu mesajul, ci doar că interpretarea este unanim acceptată.
Hai să aruncăm o privire asupra motivelor pentru care e bine să investim în stabilirea unei comunicări eficiente în organizație:

Se construiesc și se consolidează relații

Oamenii sunt în mod inerent sociali. Formarea de relații bune la locul de muncă îi face pe oameni mai fericiți și cu siguranță mai productivi.

Cercetările de la Gallup arată că, în pofida unor principii statuate în ultimii ani, a avea un „cel mai bun prieten” la locul de muncă îmbogățește experiența angajaților.

Încurajează inovația colectivă

Într-o organizație, inovația se bazează pe implicarea oamenilor în explorarea de noi subiecte, pe acceptarea ideilor noi și pe exprimarea deschisă a opiniilor. Inovația este, în acest caz, un proces colaborativ. Un grup de oameni care lucrează împreună pentru a inova poate constitui nucleul creșterii oricărei afaceri.

Ideile se îmbunătățesc pe măsură ce sunt împărtășite și reluate din diferite perspective, așa că este esențial ca echipa să comunice eficient pentru ca acest proces să aibă loc.

Întărește echipele

Comunicarea deschisă este un concept pe care multe companii pretind că îl apreciază. Realitatea arată că foarte puține îl realizează efectiv. Atunci când toate părțile sunt capabile și încurajate să exprime idei și se îndepărtează de modul tradițional de comunicare de sus în jos, permițând tuturor vocilor să fie auzite, putem considera că există premisele unei comunicări eficiente care contribuie la coeziunea echipelor.

Comunicarea deschisă întărește moralul angajaților. Dacă angajații sunt bine informați cu privire la viziunea și obiectivele companiei, ei se vor simți în siguranță în rolurile lor.

Încurajează implicarea angajaților

Pentru a-i conduce pe alții, trebuie să demonstrezi abilități eficiente de comunicare.

Managerii care sunt capabili să transmită informații coerente și necontradictorii vor avea echipe în care oamenii știu exact care sunt responsabilitățile lor și ce se așteaptă de la ei. Aceiași manageri pot dezvolta relații bune cu angajații care nu se vor teme, la rândul lor, să ofere un feedback constructiv în orice situație.

Menține angajații

Uneori, diferența dintre o slujbă bună și una proastă o fac oamenii cu care lucrezi. Formarea de relații pozitive în interiorul echipei aduce beneficii companiei în multe feluri și este deosebit de importantă pe măsură ce afacerea continuă să crească.

Organizațiile în care oamenii înțeleg că se pot exprima cu curaj, creativ, dar disciplinat, în special în perioadele de provocări și schimbări economice, sunt mai eficiente în menținerea angajaților și în obținerea rezultatelor dorite.

În fiecare an, comunicarea se află în fruntea listei competențelor solicitate de angajatori. Există un motiv. Comunicarea este ceea ce face ca relațiile noastre profesionale și personale să se îmbunătățească. Este modul în care arătăm că ne pasă de ceilalți, că suntem flexibili și că ne putem asuma deopotrivă responsabilitățile, succesele și eșecurile.