Echilibrul perfect. Echilibru între lucrurile cele mai importante pentru mine. Asta vreau eu să obțin în urma terapiei. Succes în cariera mea, o relație de cuplu sănătoasă, să-mi descopăr o pasiune și să-i dedic timp, să-mi văd familia și prietenii mai des.

Recunosc că m-am simțit descumpănită. La prima întâlnire cu Oana, la întrebarea cum altfel ți-ar plăcea să fie viața ta după ce vei simți că ai încheiat terapia, răspunsul de mai sus m-a obligat să-mi regrupez forțele. De unde să încep astfel încât să păstrăm împreună acest tablou, dar să-l zugrăvim strat după strat, lăsând unul să se usuce ca să așezăm următorul, cu siguranța că vor dura?

Păi…de la echilibru?

Înțelege ce înseamnă echilibrul pentru tine

Echilibrul între viața profesională și cea personală nu arată la fel pentru toată lumea. Pentru unii, poate însemna flexibilitate în programul de lucru, pentru alții, timp dedicat hobby-urilor și familiei. Definirea echilibrului potrivit pentru tine este primul pas esențial în acest proces. Întreabă-te: Ce aspecte ale vieții mele sunt cele mai importante? Ce simt că îmi lipsește cel mai mult acum?

În zilele ce au urmat primei noastre întâlniri, Oana a întocmit o listă detaliată a lucrurilor importante pentru viața ei. Am considerat că are nevoie să-și ia timp ca să conștientizeze cum se ramifică fiecare dintre cele pe care le-a formulat în prima sesiune. Ce înseamnă succesul în carieră pentru tine? E un concept atât de larg. Ce e o relație sănătoasă pentru tine? Și așa mai departe.

Cheia stă în aceste două cuvinte: „pentru tine”. Sigur că există norme general valabile la care ne raportăm. Dar suntem unici. Ce vrem, de ce vrem, ce ni se potrivește, ce nu ni se potrivește, cum adaptăm cerințele generale la particular și invers, sunt câteva criterii pe care să le luăm în considerare. Nu e complicat, așa cum ar putea părea la prima vedere. E doar un exercițiu necesar de introspecție. Care da, cere timp și disponibilitate pentru privirea îndreptată asupra ta mai mult decât o faci de obicei.

Care sunt limitele tale?

„Lasă grijile de la serviciu la ușă.” Nu prea funcționează, știm asta. E paradoxul elefantului roz. În loc să forțezi nota, e mai util să stabilești până unde și cât duci grijile astea cu tine acasă. Sau pe cele de acasă la job. Abia asta este marea provocare: stabilirea propriilor limite bine definite între muncă și viața personală.

Lucrul de acasă, tehnologia care ne ține conectați 24/7 și presiunea de a fi mereu disponibil creează un mediu în care granițele devin neclare. Pentru a contracara acest efect:

– poți evita să răspunzi la emailuri și mesaje de serviciu în afara orelor de lucru; lumea nu se va opri în loc

– creează o rutină de tranziție între muncă și timpul liber; o plimbare, schimbarea ținutei vestimentare sau câteva rânduri citite dintr-o carte sunt acțiuni simbolice care delimitează cele două sfere ale vieții noastre și care ne pot transfera mai ușor dinspre preocupările pentru job către relaxarea necesară

– setează-ți, eventual, o alarmă pentru timpul în care să vorbești despre serviciu cu cei de acasă; cel mult 15 minute; interval în care doar să vorbești fără să ceri sau să aștepți rezolvări;

NU

Poate nu atât de răspicat și de brutal precum arată în titlu, dar mesajul e bine să fie fără echivoc.
Fie că este vorba despre un proiect suplimentar la muncă sau o obligație socială, un refuz ferm nu mai lasă loc insistențelor.

Te simți vinovat pentru că îți stabilești limite și îți protejezi timpul? Întreabă-te de ce. Dacă ți-e greu să identifici motivele, te ajut cu niște variante. Poate te regăsești:

– din dorința de a fi mereu și de toți plăcut și apreciat (obositor trebuie să mai fie!); ai grijă, efectul e taman pe dos: devii invizibil; pe de altă parte, refuzul ferm, dar respectuos, poate chiar să crească respectul celor din jur față de tine, pentru că arată că îți cunoști prioritățile și nu te lași influențat de presiuni exterioare

– din teama de a provoca o stare tensionată, conflictuală pe care nu știi cum să o gestionezi

– din convingerea că orice altceva e mai important decât nevoile și dorințele tale

– din comoditate; e mai simplu să spui Da (nimeni nu-ți cere vreo explicație) decât să argumentezi un refuz; important este să îți amintești că nu trebuie să justifici fiecare refuz; un simplu „Nu pot acum, dar îți mulțumesc că te-ai gândit la mine” este suficient

Ca să rezum, un „nu” clar și politicos este de multe ori mai eficient decât o scuză lungă și neconvingătoare.

Fii flexibil, adaptează-te

Echilibrul perfect nu este un obiectiv static, ci unul dinamic. E firesc ca anumite aspecte ale vieții să necesite mai multă atenție decât altele, în anumite perioade de timp. În loc să cauți perfecțiunea, învață să te adaptezi schimbărilor și să îți ajustezi prioritățile în funcție de nevoile momentului.

În loc să te blochezi în rigiditatea unui plan fix, privește schimbările ca pe oportunități. Flexibilitatea îți permite să găsești alternative atunci când lucrurile nu merg conform așteptărilor și să îți ajustezi strategia fără a pierde din vedere obiectivele esențiale pentru tine.

Asta înseamnă și să accepți imprevizibilul. Viața este plină de evenimente neașteptate, iar încercarea de a le controla pe toate poate duce la stres și frustrare. În schimb, cu o mentalitate deschisă și dispus să îți schimbi abordarea atunci când este necesar, poți ajunge să consideri că cele mai bune oportunități apar chiar din situații neprevăzute.

Flexibilitatea nu înseamnă renunțare, ci capacitatea de a naviga cu încredere prin schimbări, menținându-ți echilibrul și direcția.

Echilibrul între sănătatea fizică și mentală

Uite, eu aici aș căuta echilibrul perfect. Despre un somn bun, o alimentație echilibrată și exerciții fizice găsești mii de articole. M-aș opri doar la o tehnică de gestionare a situațiilor tensionate, stresante sau cu potențial conflictual despre a cărei eficiență se vorbește mai puțin sau așa, la „și altele”. Respirația.

Respirația este un proces automat, dar felul în care respirăm influențează profund sănătatea noastră fizică și mentală. O respirație conștientă și corectă poate reduce stresul și poate îmbunătăți concentrarea.

Respirația profundă activează sistemul nervos parasimpatic, responsabil pentru relaxare. Tehnici precum respirația diafragmatică sau exercițiul 4-7-8 (inspirăm 4 secunde, ținem aerul 7 secunde, expirăm pe gură 8 secunde) ajută la scăderea nivelului de cortizol (hormonul stresului) și induc o stare de calm.

Respirația corectă ajută la reglarea tensiunii arteriale și la reducerea ritmului cardiac.

Deși se vorbește mai puțin despre felul în care respirația corectă poate îmbunătăți sistemul imunitar, țineți cont de faptul că o respirație profundă și conștientă stimulează circulația sângelui și detoxifierea organismului, prevenind inflamațiile cronice.

Concluzie

Echilibrul perfect începe cu tine, în tine. Atâta vreme cât ești veșnicul nemulțumit sau veșnicul invidios pe rezultatele și pe viața altora, greu de crezut că vei reuși să te uiți suficient de obiectiv la prioritățile tale.

Relaxează-te. Nu mai cere de la tine ceea ce îți imaginezi că vor cere alții. Renunță să spui Da unei cerințe înainte chiar ca ea să fi fost formulată. Vrei să mergi la sală, dar te temi că exact în acel interval va veni un e-mail? Mergi la sală.

Găsirea unui echilibru între viața profesională și cea personală este un proces continuu care îți cere să fii „conștient”. Prezent. Cu privirea mai ales către tine.

Echilibrul nu înseamnă perfecțiune. Echilibrul este capacitatea de a te bucura de fiecare aspect al vieții fără să te simți copleșit. Începe cu pași mici și ajustează-ți ritmul pe parcurs.

Despre multe lucruri se spune că sunt niște călătorii, nu destinații. Așa e și cu echilibrul.