Memoria, creativitatea și gândirea neconvențională („out of the box”) formează un triunghi pe care îl tot explorez în ultima perioadă, din perspectiva modalităților prin care cele trei se completează și se sprijină reciproc în procesul de inovare și rezolvare a problemelor.

Roluri distincte, obiective comune

Memoria este depozitul.  Experiențele, cunoștințele și informațiile pe care le acumulăm, acolo se găsesc. Această rezervă este sursa primară de inspirație și material brut pentru creativitate.

Creativitatea, la rândul ei, reprezintă capacitatea de a asocia idei aparent disparate și de a genera soluții noi și originale. Ea depinde de flexibilitatea cognitivă, adică abilitatea de a naviga printre amintiri și de a le rearanja în moduri noi. Cu alte cuvinte, deschidem depozitul, alegem și combinăm în cele mai diverse moduri tot ce găsim pe acolo.

Mergând mai departe, gândirea neconvențională implică abilitatea de a transcende tiparele obișnuite de gândire și de a accesa idei care nu sunt imediat evidente. Această formă de gândire necesită nu doar o bună memorie, dar și capacitatea de a ignora sau de a suspenda judecățile bazate pe experiențele anterioare, pentru a permite explorarea altora.

Mai simplu rezumat, memoria alimentează creativitatea prin furnizarea unui fond bogat de informații, în timp ce creativitatea se manifestă prin capacitatea de a reconfigura aceste informații într-un mod inovator. Gândirea „out of the box” completează acest proces, permițând depășirea barierelor mentale și deschiderea către soluții inedite.

De ce v-am spus toate astea

Pentru că îmi propun să completez seria exercițiilor destinate menținerii și îmbunătățirii memoriei cu provocări din zona gândirii dincolo de aparențe.

Start.

A. Găsiți regula după care să puteți continua șirul:

Niciun ou.

Un an.

Două zile.

Trei minute.

Patru secunde.

Cinci …

Vă ajut spunându-vă că regula nu are legătură cu unitățile de timp, iar șirul poate continua și după cinci.

B. Ce au în comun cele 8 cuvinte din lista de mai jos?

Notar

Ropot

Amar

Orez

Colb

Gard

Troc

Cupa

C. Găsiți regula egalităților de mai jos:

asalt= 1

clasă = 3

culise = 2

stropitoare = ?

Ce să faci cu toate astea

Nu știu cum sună ce spun  acum, dar mi-e tare drag să inventez jocuri de felul celor de mai sus. Bună și rutina, cu lucrurile ei cunoscute și activitățile tradiționale. Însă flexibilitatea mentală, atât de necesară când vine vorba despre adaptabilitate, se menține cu astfel de jonglerii. Ele încurajează formarea unor conexiuni neuronale diverse și abordarea problemelor din perspective neobișnuite, surprinzătoare.

Când ne confruntăm cu provocări care nu urmează tipare standard, creierul caută strategii alternative, menținându-ne abilitatea de a lua decizii rapide în situații neprevăzute.

Căutați astfel de jocuri sau inventați-le singuri. Sunt o contribuție foarte valoroasă și la îmbunătățirea memoriei și a atenției, pentru că cer un grad mai ridicat de implicare mentală. Brusc, nu ne mai aflăm în zona de confort, folosim imaginația și curiozitatea la cote mai puțin obișnuite și, în timp, sporește capacitatea noastră de a face față schimbărilor și incertitudinilor lumii noastre atât de dinamice.

Dacă ați găsit soluțiile jocurilor propuse în acest articol, lăsați-le în comentarii. Dacă doar vă apropiați timid de soluții, împărtășiți și asta.

Cu cât mai multe minți curioase, cu atât mai bine nouă, tuturor.